Nietrzymanie moczu - zdrowa dieta wspierająca leczenie

2231 Wyświetleń
1 Komentarz
 5.0  

Nietrzymanie moczu jest przypadłością niezwykle krępującą i wywołującą problemy zarówno natury fizycznej jak i psychicznej. Dlatego osoby chore na wszelkie sposoby starają się zmniejszać objawy bądź przeciwdziałać im. Jednym z nich jest zmiana stylu życia, w tym także nawyków żywieniowych. W tym tekście skupimy się zatem na kwestii diety przy nietrzymaniu moczu i wpływie niektórych składników na pęcherz. Wskażemy co warto dołączyć do swojego jadłospisu, a czego lepiej unikać.

Nietrzymanie moczu a dieta

Wiele czynników ma wpływ na zdrowie pęcherza – dieta jest jednym z nich. Dlatego zmiana stylu życia i nawyków żywieniowych traktowana jest jako zachowawcze leczenie nietrzymania moczu. Przy schorzeniu istotna jest także waga osoby chorej. Otyłość, zwłaszcza brzuszna, ma niebagatelny wpływ na ucisk pęcherza, który może powodować częstsze popuszczanie moczu. Dlatego redukcja wagi, nawet o 5%, może znacząco wspomóc walkę z tą przykrą przypadłością. Wskazuje się zatem, iż dieta przy nietrzymaniu moczu powinna być lekka i wspomagająca utratę masy ciała. Istnieje jednak kilka składników, które szczególnie warto dołączyć do codziennego menu. To przede wszystkim:

  • Błonnik: lekkie posiłki z dużą zawartością błonnika pokarmowego, powinny stanowić podstawę diety osób z nietrzymaniem moczu. Zarówno warzywa jak i produkty zbożowe z pełnego przemiału są bogatym źródłem błonnika, który reguluje pracę jelit i wspiera prawidłowe wypróżnianie się. Unikanie zaparć zmniejsza ryzyko epizodów popuszczania moczu spowodowanych nadmiernym naciskiem zawartości jelit na pęcherz.
  • Witamina C: warto dołączyć do swojej diety naturalną witaminę C, zawartą między innymi w natce pietruszki, papryce, czarnej porzeczce czy dzikiej róży. Witamina C odpowiada między innymi za produkcję kolagenu, który wpływa na elastyczność tkanek, w tym także tych budujących pęcherz oraz mięśni, na przykład mięśni dna miednicy.
  • Magnez: ten pierwiastek także ma ogromne znacznie przy prawidłowym funkcjonowaniu mięśni i nerwów. Zmniejsza on skurcze mięśni, które mogą być jedną z przyczyn częstych epizodów popuszczania moczu.
  • Krzemionka: pierwiastek kojarzony przede wszystkim z pozytywnego wpływu na włosy i paznokcie. Jednak krzemionka dba także o dobrą kondycję pęcherza moczowego, chroniąc go przed stanami zapalnymi i infekcjami, które mogą być jedną z przyczyn nietrzymania moczu. Wraz z witaminą C odpowiada także za zakwaszanie moczu i utrzymanie prawidłowego stanu błon śluzowych wyściełających pęcherz. Krzemionkę znaleźć można między innymi w ogórkach i skrzypie polnym, który polecany jest jako napar odpowiedni na infekcję dróg moczowych.
  • Woda: osoby cierpiące na nietrzymanie moczu nierzadko drastycznie ograniczają spożycie wody, licząc na to, iż zmniejszą dzięki temu częstotliwość epizodów. Niestety dostarczanie niewystarczającej ilości płynów może powodować pojawienie się infekcji dróg moczowych, które nasilają występowanie popuszczania moczu. Dodatkowo zagęszczony mocz może podrażniać pęcherz moczowy.

Nietrzymanie moczu – czego unikać?

Wszelkie substancje, które mogą podrażniać pęcherz, działać moczopędnie bądź wspierać powstawanie infekcji moczowych, powinny być wyeliminowane z codziennej diety osoby cierpiącej na nietrzymanie moczu. Mowa przede wszystkim o napojach kofeinowych, które charakteryzują się właściwościami diuretycznymi (moczopędnymi). Podobnie działa sok z grejpfruta. Niewskazane jest także spożywanie innych owoców cytrusowych i wyciskanych z nich soków, gdyż mogą one wpływać drażniąco na pęcherz. Jedną z substancji, którą najczęściej wskazuje się jako szkodliwą dla osób z nietrzymaniem moczu, jest alkohol. Nie tylko działa on moczopędnie, co może znacząco zwiększać częstotliwość epizodów popuszczania moczu, ale także zaburza pracę mięśni i komunikację mózgu z układem moczowym. Dlatego właśnie dochodzi do nietrzymania moczu po alkoholu, zwłaszcza w dużych ilościach.

Chociaż mogłoby się wydawać, iż dieta nie ma dużego wpływu na stan zdrowia osób z nietrzymaniem moczu, wraz z odpowiednimi ćwiczeniami, dbaniem o higienę intymną i korzystaniem z wyrobów chłonnych może polepszyć komfort życia chorego i znacząco wspomóc proces leczenia.

Pytania i komentarze

  • Napisał: Aniaona81 2020-02-10
    Ocena:
    5.0

    Bardzo przydatny artykuł :) Dziękuję wam pięknie! :)

Zadaj pytanie lub napisz komentarz

Aby wysłać zaakceptuj powyższą zgodę.

Uzupełnij wszystkie obowiązkowe pola.

Zadaj pytanie autorowi artykułu lub skomentuj go